Spaar supersnel punten voor extra korting
Gratis bezorgd NL €20,- | BE €50,-
30 dagen gratis retour

Hoe ruim je je bureau op en hoe pak je dat aan?

  • Beter en sneller leren
  • 31 januari 2023
Georganiseerd bureau - Oxford, STABILO, Leitner - studeren

Waarom een georganiseerd bureau rust geeft

Hoe ruim je je bureau op en hoe organiseer je het? Als je bureau opgeruimd is, heb je automatisch een leeg hoofd. Je werkplek, in dit geval je bureau, is het startpunt van de rest van je werkzaamheden. Met een georganiseerd bureau, hoef je je geen zorgen te maken over die ene pen of notitieboek die je niet kan vinden.

Hoe ruim je je bureau op en hoe pak je dat aan? En dan niet te vergeten, hoe hou je het opgeruimd? Er is niemand die het voor je kan doen, het is je eigen werkplek die je zelf netjes moet houden. Een opgeruimd bureau maakt het werken en studeren een stuk makkelijker. Met dit blog gaan wij jou daarbij helpen!

Hoe begin je met het schoonmaken van je bureau

Heel simpel, eerst moet je bureau leeg. Dus pak alles en leg het op je bed, stoel of grond, wat voor jou makkelijker uitkomt. Nu je bureau helemaal leeg is, kan je het makkelijker schoonmaken. Met een hygienisch doekje, stofdoekje of een sopje maak je alles schoon en het ruikt ook nog eens lekker. Als je dan toch bezig bent, kan je misschien nog een doekje halen over de spullen die je vaak gebruikt.

Schoonmaken is niet iets wat moet. Toch kan het heerlijk zijn als je bureau fris is als je alles opnieuw gaat organiseren. Nu je bureau helemaal leeg is, krijg je vast al kriebels om alles neer te zetten zoals je zelf wil.

 

Wat heb je wel en niet nodig op je bureau?

Als je alles schoon hebt, kan je beginnen met het opruimen van je bureau. Niet het leukste gedeelte van dit stappenplan, maar het moet wel gebeuren. 

Voordat je gaat opruimen, hou 2 dingen in je achterhoofd.

  • Wat gebruik ik dagelijks/vaak
  • Wat gebruik ik zelden

Dit zijn de 2 stapels die je straks gaat creëren. De spullen die je dagelijks of vaak gebruikt leg je binnen handbereik en in het zicht, wat je zelden gebruikt kan je opbergen.

Op deze manier ruim je je spullen op je bureau sneller op dan je denkt.

Geef je spullen op je bureau een vaste plek

Nu je je 2 stapels hebt gecreëerd, kan je daadwerkelijk gaan organiseren. 

Je wilt natuurlijk dat je bureau er netjes uit blijft zien. Want voor je het weet moet je weer gaan opruimen en dat willen we nou net voorkomen. Geef alles daarom een vaste plek. Je notitieboek, agenda, etui en de rest van de spullen die je dagelijks gebruikt, kan je standaard op je bureau neerleggen. Als je het dan nodig hebt voor school, kan je het makkelijk in je tas stoppen. Stel je hebt het vervolgens thuis nodig voor je huiswerk, kan je het zo weer op je bureau kwijt. 

De spullen die je zelden gebruikt, zoals een nieuw notitieboek voor als deze vol zit, extra schrijfwaren of je map met belangrijke documenten. Deze spullen kan je gaan opbergen, omdat je dit niet dagelijk gebruikt of direct bij de hand moet hebben. Pak hiervoor een lege la of een vast plekje op je bureau. Zodat je weet dat je het hebt en het kan pakken als je het wel nodig hebt.

Als je je spullen een vaste plek geeft, gaan je hersenen dit opslaan en leg je het automatisch ook op die plek weer terug. Op deze manier houd je het netjes en heb je de belangrijkste spullen binnen handbereik. 

Georganiseerd bureau - Oxford, STABILO, Leitner - studeren

Werk aan je bureau en neem je pauzes ergens anders

Bij het studeren/huiswerk maken, zit je aan je bureau. Daarom is het handig om je studiespullen op je bureau te laten liggen en andere zaken ergens anders te doen. 

Neem je pauzes ergens anders en niet aan hetzelfde bureau waar je studeert. Zo heb je geen werk in zicht en kom je niet in de verleiding om toch snel het hoofdstuk nog even af te maken. Pauzes zijn belangrijk en hier moet je de tijd voor nemen. Daarnaast kunnen je hersenen ook tot rust komen in je pauze. 

Je hebt op deze manier niet alleen meer rust, maar ook geen etensresten, glazen en borden op je bureau liggen. 

Een handige methode waar je slim omgaat met je pauzes is bij de pomodoro techniek.

Hoe ruim je je bureau op en hoe houd je het schoon?

Om je bureau schoon te houden, is het fijn om er af en toe een doekje overheen te halen. Zo vermijd je stof en ruikt het lekker fris. Daarnaast is het voor jezelf ook prettiger om je spullen in een schone omgeving neer te zetten.

Nu het gedeelte waar je je bureau opgeruimd houdt. Je hebt het georganiseerd op je eigen manier en daarbij rekening gehouden met wat je dagelijks en zelden gebruikt. Het stukje van een vaste plek komt hier ook zeker van pas. Zodra je spullen een vaste plek hebben gekregen, kan je het makkelijker opruimen en heb je het praktisch al georganiseerd.

Bij het kopen van nieuwe schoolspullen, kan je het op dezelfde manier organiseren. Op die manier ruim je gelijk op en blijft het netjes. Het kan echt wel eens gebeuren dat je bureau opeens weer een rotzooi is, terwijl het mooi opgeruimd was. Volg dan hetzelfde stappenplan, maar deze keer heb je al een bepaalde structuur. Je weet waar je je spullen de vorige keer hebt opgeruimd, dat scheelt een hoop werk.

Mocht je het leuk vinden om je bureau regelmatig te veranderen en te organiseren, dat kan! Misschien heb je wel een nieuwe deskset of een nieuwe map die je graag op je bureau neerzet. Het is jouw bureau, dus je kan zo vaak organiseren en veranderen als je zelf wilt. 

Dus hoe ruim je je bureau op? Hou dit stappenplan aan en voor je het weet heb je je bureau helemaal naar je eigen stijl georganiseerd!


Ook leuk om te lezen