Spaar supersnel punten voor extra korting
Gratis bezorgd NL €20,- | BE €50,-
30 dagen gratis retour

Examentip 3: leg de leerstof aan een ander uit

  • Examentips
  • Leren voor de Eindexamens
  • 31 maart 2022
leg de leerstof aan een ander uit

De ultieme test: leg het uit!

Een hele dag alleen maar in je boek staren is saai, dat snappen wij ook! Daarom moet je het zelf leuker maken door af te spreken met vrienden en samen te studeren. (En natuurlijk door je favoriete en kleurrijke Confetti Campus producten te gebruiken) Zo maak je het gezelliger en kun je elkaar helpen en motivatie geven.

Als je je leerstof uitlegt aan iemand anders, kom je er achter of je het wel of niet begrijpt. Dit is misschien niet iets waar je je tijd aan wil verspillen. Toch wordt je zo wel geforceerd om er op een andere manier naar te kijken. Vooral als de ander nog geen kennis heeft over het onderwerp. Soms denk je al te snel dat je het wel snapt en het liefst ga je dan zo snel mogelijk door naar het volgende onderwerp. Maar toch is dit het proberen waard, want nu weet je meteen wat je nog een keer extra moet bestuderen. En ken je het? Dan kan je door!

Als je samen met een medestudent gaat leren, dan kan het lastiger zijn om bepaalde onderwerpen te bespreken. Als je het beide niet snapt of je hebt geen zin meer om te leren, dan motiveert dit niet en ga je sneller over naar iets leukers en wordt het iets te gezellig. Toch kan het handig zijn om je stof te bespreken met iemand die er nog niks van af weet. Bijvoorbeeld met je opa, oma, oom, tante of zelfs de buurvrouw. Op die manier moet je het duidelijk overbrengen en niet op een te moeilijke manier. Zo leer je anderen nieuwe dingen en het helpt jou ook nog eens!

Het is lastig om te bepalen welke studiemethodes het beste zijn en welke goed werken, daarom is hier veel onderzoek naar gedaan. De Amerikaanse onderwijzer Edgar Dale heeft in 1946 de ‘Cone of Experience’ beschreven in zijn boek. Dit boek heeft door de jaren heen een ander beeld gekregen. Er waren geen harde cijfers verbonden aan het origineel van van Dale. Na verloop van tijd hebben veel mensen de cone aangepast en zo is de ‘Cone of Learning’ geboren. In dit geval wel met percentages erbij en volledig afgemaakt met een zogenaamde quote van Confucius (die de figuur zelfs tegenspreekt). Kortom, geloof niet alles wat je op internet ziet.

Er zit wel degelijk een kern van waarheid in de originele afbeelding hierboven. Als je aan het vertellen of uitbeelden bent, zul je meer onthouden dan wanneer je iets aan het lezen bent. Iets aan een ander uitleggen heeft dus wel gelijk effect.

Als je bijvoorbeeld al een uur, 2 uurtjes of de hele dag aan het netflixen bent in je 'pauze'. Dan is er een groot verschil tussen het kijken van je serie terwijl je op je telefoon zit en het kijken van je serie wetende dat je je vrienden morgen alle details moet vertellen. Als je de details moet vertellen zal je aandachtiger kijken en de informatie opslaan, dan wanneer je half op je telefoon zit. Zo verwerk je de informatie op een andere manier. Geloof het of niet, maar dit gaat hetzelfde als met leren. Tijdens het leren kun je vast bedenken hoe je de informatie duidelijk kunt overbrengen, je moet het dus wel echt begrijpen. Anders wordt het uitleggen aan iemand anders een stuk lastiger.

Om weer terug te komen op het stukje leuker en gezelliger leren met een vriend/vriendin(niet te gezellig natuurlijk). Probeer eens uit die saaie sleur te komen en niet alleen maar te leren,  oefenen en harhalen. Pak je moeilijkste onderwerpen erbij en ga deze samen doornemen, misschien dat je elkaar kan helpen en motiveren. Stel elkaar vragen of maak er zelfs een quiz van. Pak wat flashcards, schrijf vragen op en stel ze aan elkaar. Kijk aan het eind wie er het meest goed heeft en de meeste flashcards heeft verdiend!


Ook leuk om te lezen